Mămicile petrec destul de mult timp la bucătărie, gătind pentru prânz și cină. Iar atunci când în familie există un copil mic, și pentru el trebuie să gătească separat. Copilul este prea mic ca să îşi facă singurel și în liniște lecțiile, să brodeze, să citească o carte interesantă în timp ce dumneavoastră coaceți pateuri, gătiți borșuri sau tăiați legume pentru salată? Luaţi-l cu dumneavoastră la bucătărie. Doar că trebuie să inventați din timp pentru el ocupații interesante, utile și, principalul, nepericuloase. (Partea 1)

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 2

Cu ce ocupăm timpul copiilor la bucătărie: macaroanele şi crupele

Jocurile cu crupele sunt foarte utile pentru dezvoltarea senzorială. Puteţi folosi diferite tipuri de crupe, chiar amestecate. Primul lucru care ne vine în minte este vărsarea şi transferarea crupelor. La început copilul poate să ia crupele (zahărul, sarea) cu degetele, iar apoi – cu ajutorul unei linguri sau lopăţică (cu mâna dreaptă sau stângă).

Putem antrena degetele şi cu ajutorul boabelor de fasole sau nucilor. Propuneţi copilului să ia câte un bob sau o nucă şi să le pună, de exemplu, într-o sticlă cu gâtul îngust. Iar apoi poate înşuruba capacul şi zornăi din suflet. Dacă nu i se pare interesant să arunce fasole în sticlă, decupaţi în sticla de plastic o gaură-guriţă, lipiţi nişte ochişori, sprâncene, păr – veţi obţine o „păpuşă”, căreia trebuie să îi dea de mâncare.

Ascundeţi în crupe jucării mici. Copiii vor trebui să le găsească săpând prin crupe cu mâinile. Puteţi organiza „săpături arheologice” cu o lopăţică sau propuneţi micuţului să cearnă crupele printr-o sită cu ochi mari. Copiii sunt de obicei foarte încântaţi de astfel de jocuri.

Maşinuţele pot merge prin griş (pe o tavă) ca prin nisipul din deşert. E şi mai bine dacă aveţi un buldozer, un excavator sau o macara de jucărie. Micuţul poate construi drumuri, folosind fasole pe post de borduri.

Crupele pot fi folosite şi pentru desenat, în special crupele mai mărunte (de grâu sau griş). Turnaţi puţine crupe pe o tavă de culoare închisă şi arătaţi copilului cum să deseneze cercuri, linii drepte şi în zigzag, steluţe şi fulguleţi.

Una dintre cele mai populare jocuri cu crupele este „Cenuşăreasa”. Dacă vă amintiţi, mama vitregă i-a interzis tinerei să meargă la bal înainte de a separa orezul de fasole (sau fasolea de mazăre, sau orice aveţi sub mână). Pe Cenuşăreasă au ajutat-o păsările. Rugaţi-l şi micuţul să o ajute, făcând o faptă bună.

Macaroanele de diferite forme pot fi folosite şi pentru confecţionarea mărgelelor. Acestea, ca şi orezul, pot fi vopsite în diferite culori cu ajutorul coloranţilor alimentari.

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 2

Cu ce ocupăm timpul copiilor la bucătărie: lecţii de muzică 

Pentru a „organiza” un concert instrumental, nu aveţi decât să daţi copilului o cratiţă şi o lingură de lemn – restul le va imagina singur! Pe lângă tobă puteţi „confecţiona” şi alte instrumente de percuţie, de exemplu timpane din două capace de cratiţe. Iar două linguri de lemn sunt deja un instrument adevărat (arătaţi copilului cum evoluează un grup de lingurari). Comparaţi sunetele care se obţin de la lovirea unei cratiţe cu o lingură de lemn şi una de metal. Încercaţi să loviţi în tigaie. Care sunet este mai tare? Care mai încet?

Puteţi pune crupele în săculeţi de stofă, ca să foşniţi cu ele. Amidonul şi hrişca, orezul şi fasolea emit sunete absolut diferite! Dacă aveţi nişte cutii de metal, de exemplu de ceai, le puteţi folosi pentru a compara sunetele atunci când turnaţi diferite crupe în ele. Cam aşa se fac ţambalele.

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 2

Cu ce ocupăm timpul copiilor la bucătărie: gătim împreună!

Cât de uşor este să pregătiţi prânzul! Nu este nimic complicat, e foarte simplu, unu-doi şi gata! (Dacă mama este cea care găteşte!). De regulă, copiilor le place să „gătească”, ei pot amesteca minute în şir „terciul” făcut din crupe turnate în apă într-o crăticioară de jucărie, sau chiar într-un vas gol, imaginându-se „master-şefi”. Permiteţi copilului să amestece cu o lingură zahărul în cană, este util pentru coordonare!

Ce mai pot face copiii pentru dezvoltarea abilităţilor motorii, ajutând-o în acelaşi timp pe mama? Puteţi ruga micuţul să sfărâmiţeze anumite alimente, de exemplu biscuiţi. Compoziţia obţinută o puteţi adăuga în piureul de fructe.

Permiteţi copilului să săreze supa din farfurie sau salata din bol, să frământe şi să întindă aluatul. E vesel şi util!  

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 2

Cu ce ocupăm timpul copiilor la bucătărie: dezvoltăm vorbirea

Bucătăria oferă posibilităţi nelimitate pentru dezvoltarea vorbirii. În primul rând, mama, desigur, nu va găti în tăcere, dacă alături stă micuţul. Comentaţi tot ce faceţi, orice acţiune, iar copilul va învăţa multe cuvinte noi, dar şi cum se pregătesc bucatele preferate. În curând vă veţi putea sfătui cu copilul, prefăcându-vă că aţi uitat, ce aţi făcut în primul rând, de exemplu aţi curăţat cartofii sau i-aţi tăiat. Micuţul vă va da cu plăcere un sfat competent!

În al doilea rând, copilul va vedea, va atinge (şi va încerca) diferite legume şi fructe, dar şi alte produse. Puteţi învăţa împreună diverse poezioare despre ele.

În al treilea rând, la bucătărie este comod să discutaţi despre calităţile obiectelor şi produselor. Ce este rotund? Ce curge? Ce este iute? Dar amar? Cum este supa? Cum sunt cartofii? Inventaţi şi ghicitori: ce este oranj, dulce şi creşte în pământ? Corect, morcovul! Iar indiciile lăsaţi-le pe masă, ca să nu fie prea complicat pentru micuţ. 

Sursa