În ultimele decenii, există o tendință din ce în ce mai mare a părinților de a-și înscrie cât mai devreme copiii la grădiniță și la școală. Chiar dacă, la prima vedere, putem fi tentați să credem că includerea copiilor noștri într-un grup de copii mai mari va constitui pentru ei un avantaj major, studii recente au descoperit că lucrurile nu stau chiar așa. 

mamaplus.md

Din contra, așa cum vom afla și din articolul de mai jos, înscrierea mult prea timpurie a copilului într-o instituție de învățământ poate avea un impact negativ asupra sa. Datorită numeroaselor cercetări, psihologii au constatat că un copil intrat prea devreme la școală nu va reuși să țină întotdeauna pasul cu cei mai mari și din acest motiv nu va putea fi atent, nu se va concentra suficient și va avea tendința de a fi hiperactiv. În aceste condiții, posibilitatea de a fi cu diagnosticat cu ADHD va crește semnificativ. Sfatul experților este să ținem cont în primul rând de stadiul de dezvoltare al copilului, de achizițiile sale, înainte de a decide dacă este sau nu într-adevăr potrivit să-l înscriem la școală.

Universitatea „Harvard" (SUA)

În luna noiembrie a anului trecut, această instituție a realizat o cercetare menită să arate ce se întâmplă cu un copil dacă este dat la școală prea timpuriu. O primă concluzie a fost că aceia care erau mai mici decât restul colegilor erau mai predispuși să fie diagnosticați cu ADHD. În vederea obținerii acestui rezultat s-a apelat la copii născuți în luna august, care au fost dați la școală în luna septembrie. Aceștia erau cei cărora li se punea cel mai rapid acest diagnostic (rata acestui diagnostic era cu până la 30% mai ridicată decât în rândul copiilor mai mari).

Coordonatorii studiului au ținut cont și de rezultate furnizate de către „Centrul pentru Controlul și Prevenția Bolilor" (din SUA), care semnalase anterior că numărul copiilor cu vârsta între 4 și 7 ani, diagnosticați cu ADHD, crescuse cu aproximativ 42% în anii 2011-2012, prin comparație cu intervalul 2003-2004.
Explicația cercetătorilor de la Harvard este că în prezent diagnosticul de ADHD se pune foarte ușor, că micuții care nu se concentrează suficient în clasă pentru că au încă o vârstă fragedă sunt considerați „bolnavi" și, de cele mai multe ori, li se prescrie și un tratament pentru ADHD. Conform analizelor efectuate, s-a observat că o mare parte din cei diagnosticați erau cu 11-12 luni mai mici decât restul copiilor dintr-o clasă.

Psihologii atrag atenția asupra următorului aspect: această diferență de vârstă este semnificativă în rândul copiilor, întrucât ea presupune diferențe și în comportament. Iată de ce este necesară o rezervă mai mare când vine vorba despre punerea unui diagnostic de ADHD, ținându-se cont de faptul că este firesc să existe o diferență de maturitate, între copii, vizibilă inclusiv când vine vorba despre implicarea în activitățile desfășurate într-o clasă.

„Stanford University" (SUA)

Experții de aici le oferă părinților următorul sfat: să nu cedeze presiunilor sociale și să nu se grăbească să-și dea copiii devreme la școală, întrucât acest demers nu le va aduce beneficiile așteptate. Astfel, în urma unui studiu demarat în anul 2015, psihologii de la „Stanford" au sesizat că amânarea înscrierii copiilor la școală (până când copilul va avea vârsta potrivită) va avea un impact pozitiv asupra lor. Explicația  este următoarea: copiii ce au fost înscriși la școala primară la vârsta potrivită (în SUA este vorba despre vârsta de 6 ani, în loc de 5 ani) reușeau să fie mai atenți și mai puțin hiperactivi decât aceia care au ajuns la școală mai devreme cu 1 an. Din acest motiv, ei dispuneau de un auto-control mai bun și nu erau la fel de expuși primirii unui diagnostic de ADHD .

Pentru că auto-controlul este una dintre principalele abilități pe care trebuie să le deprindă un copil în primii ani de școală, specialiștii de la „Stanford" au menționat că înscrierea la școală la momentul potrivit îl va ajuta pe copil să aibă un comportament bazat pe auto-control și când va ajunge la gimnaziu.

Ulterior, coodonatorul studiului de la această universitate și-a extins studiul prin analizarea unui grup de elevi cu vârsta corespunzătoare înscrierii în clasele primare din Danemarca, urmărindu-i din punct de vedere al nivelului sănătății mentale și a modului în care erau capabili să-și dezvăluie auto-controlul la școală.Pentru obținerea unor concluzii clare, copiii au fost împărțiți în două grupuri: unul al celor ce au fost înscriși la școală mai devreme și unul format din cei care au fost dați la școală la vârsta potrivită.
După analizarea comportamentelor acestora, s-a putut afirma că aceia din prima categorie erau mult mai puțin atenți și mai incapabili să se controleze în clasă (chiar și cu 73% mai mult decât restul), spre deosebire de cei din cea doua categorie, care erau mult mai puțin hiperactivi și mai atenți.

Citește continuarea pe qbebe.ro