Preotul Maxim Melinti vorbește despre un subiect care, în opinia lui, necesită anumite explicații: Nașii de botez, rolul acestora și taxele din biserică pentru fiecare cumătru.

„PE CINE SCRIEM LA BOTEZ?

Vorbim de multe ori despre rolul nanilor de botez, despre numărul lor și participarea lor activă la creșterea copiilor spirituali – fini de botez. Dar, din experiența mea modestă, am descoperit încă un subiect care necesită o abordare. Pe cine scriem la biserică?

Ne-am obișnuit că la biserică părinții copilului ca regulă scriu un singur nan - pe el sau pe ea (în caz dacă sunt cuplu). Și am observat fenomen! Dacă s-a scris doar ea – de ex. Maria, respectiv el – Ion, nici măcar nu vine la biserică la botez; vine numai la petrecere – cumetrie, argumentând: „ce să fac acolo, dacă te-au scris pe tine?”. Absența unuia din cuplu nu poate fi justificată nici teologic, nici rațional. Amândoi sunt părinți biologici ai copiilor lor, la fel, amândoi vor fi părinți duhovnicești la botez. 

Hai să vedem situația! Copilul crește, într-o zi dă ochii cu acest cuplu. Va saluta numai pe „Maria” cu titlul de nană sau îl va numi și pe Ion – nanu? Răspuns evident: ambii, și Maria, și Ion vor fi salutați și respectați drept nani de botez. 

Și încă ceva: opriți perceperea unor plăți aparte pentru fiecare cumătru la biserică: 10, 20, 50 de lei sau nu știu câți lei „de la cumătru” – prostii! Opriți bizness pe seama tainei Botezului! În loc să cerem de la cumătri cunoașterea Simbolului Credinței, cerem bani? Băgăm corupția în Biserică? Poate că aceasta tot a influențat absentarea unuia din cuplu.

Așadar, consider necesar de a informa părinții, în cadrul lecțiilor înainte de botez, că ambii nani trebuie să fie prezenți la biserică, respectiv și preotul îi va pomeni la finalul botezului și pe „Maria” și pe „Ion”!”
, explică preotul Maxim Melinti.