Psihologul Irina Novac: Cum să facem față asteniei de primăvară?

Psihologul Irina Novac: Cum să facem față asteniei de primăvară?

Ne bucurăm că a venit primăvara, așteptăm zilele calde, ne emoționăm de apariția ghioceilor și a lalelelor, și totuși ceva nu e în regula cu noi – ne simțim triști, obosiți, nervoși, fără niciun motiv. De ce oare? De vină este astenia de primăvară, care se instalează în această perioadă în ciuda noutăților pozitive că scăpăm de iarnă. Despre această stare neplăcută și instabilă, ne va vorbi Irina Novac, psiholog și psihoterapeut de cuplu și familie la Cabinetul de Consiliere Psihologică.

Irina Novac
psiholog și psihoterapeut de cuplu și familie

De ce apar sentimente negative la venirea primăverii?

Astenia de primăvara reprezintă un proces de adaptare a organismului la sezonul cald. Perioadele lungi pe care cu toții le-am petrecut în încăperi, lipsa soarelui, precum și zilele scurte, ne-au făcut să cădem în hibernare. Odată cu încălzirea timpului, organismul se trezește, iar ieșirea la aer produce o ”noutate” la care trebuie să ne adaptăm. Paradoxal, dar odată cu apariția soarelui de primăvară, un număr mare de persoane resimt o oboseală, slăbiciune fizică, amețeli sau dureri de cap, lipsă de energie, iritabilitate și nervozitate, lipsă de chef de a face ceva, lipsă de concentrare, reacție întîrziată la stimuli, dorința de a dormi etc. care nu au un motiv real și ne fac să nu ne recunoaștem.  

Astenia de primăvară este o problemă medicală?

Astenia de primăvară nu este o problemă medicală sau psihologică este o reacție normală a organismului de a se adapta la temperaturile calde care apare la sfârșitul iernii și începutul primăverii, a cărei simptome apar atât la persoane sănătoase, cât și la cele care suferă de anumite diagnostice cronice: boli cardiovasculare, neurologice, psihologice, etc. Nu ne speriem de simptome și nu dăm busna la cabinetele medicale. Nu ne poziționăm ca pacienți.

Cum se tratează astenia de primăvară?

Astenia de primăvară nu necesită tratament, e nevoie doar de urmat recomadări: somn suficient, alimentație sănătoasă bogată în vitamine, sucuri, legume și fructe proaspete. Alimente puțin tratate termic. Scăderea consumului de cafea, alcool și înlocuirea cu ceaiul verde sau de plante. Practicarea exercițiilor fizice, ușoare, odihnă,  plimbări lungi în aer liber etc.

Care sunt simptomele asteniei de primăvară?

Astenia de primăvară se manifestă cu somnolență, lentoare și iritabilitateîn această perioadă vom resimți o oboseală nejustificată, acțiuni încetinite și trezire grea dimineața, chiar și după 8 ore de somn, sau dimpotrivă – stări de insomnie și dificultate de adormire. De asemenea cu apetit sporit până la crize bulimice sau din contra – cu dispariția poftei de mâncare și anemie. Iar pe fundal psihologic vom avea stări de instabilitate emoțională până la adevărate crize de nervozitate și căderi de dispoziție.

Care persoane sunt cele mai afectate?

Astenia afectează mai mult femeile decât bărbații, mai ales trecute de 30 de ani –femeile sunt de 2 ori mai predispuse la astenie, iar în jur de 40% dintre femei, pot face astenie de sezon. Sensibilitatea emoțională este mai mare decât la bărbați, ceea ce le creează dificultăți în a se mobiliza și depăși în ritm alert adaptarea, așa cum fac bărbații. La fel, sunt afectate mai mult persoanele sedentare, cele care au muncă de birou, cele labile emoțional și cele care sunt stresate foarte mult la muncă sau acasă o perioadă îndelungată.

Cât durează aceste stări?

Astenia de primăvară are o durată scurtă – de la 3-5 zile până la maxim 7 zile. Dacă simptomele continuă și după 2 săptămâni, înseamnă că în spatele asteniei se află o depresie sau altă problemă și în acest caz ne adresăm la medicul de familie, la psiholog sau la psihiatru, pentru un consult amănunțit. De asemenea, astenia poate deveni o problemă când efectele ei ne afectează în sensul că nu mai putem duce la bun sfârșit sarcinile de zi cu zi și nu ne atingem obiectivele stabilite fie la muncă sau acasă.

Când trebuie să mergem la psiholog?

La persoanele cu temperament melancolic și flegmatic apare o tristețe sau gândire pesimistă,  nevoia de a plânge, stări de melancolie care pot trece în stări de depresie ușoară. De precizat este că, în cazul în care persoana avea o depresie mascată, astenia de primăvară o poate scoate în evidență și chiar a o intensifica. Mai ales dacă știm că am suferit recent o pierdere, trecem printr-un divorț, dezamăgire sau am avut o perioadă grea din punct de vedere emoțional. În aceste cazuri, e binevenit să începem o analiză psihologică în cabinetul psihologului, care ne-ar ventila emoțiile neconsumate și neînțelese pe alocuri pe care le avem, și ne-ar ajuta să depășim experiența dureroasă sau neplăcută.

3-5 sfaturi pentru a ieși din depresia de primăvară fără ajutorul unui psiholog…

Astenia de primăvară necesită ca somnul și odihna să fie suficiente. Dacă avem o perioadă de rutină și nu avem experiențe noi, care ne umplu de entuziasm și chimie pozitivă, astenia va fi resimțită mai intens. Iată de ce ar fi bine să ne permitem somn suficient, pauze dese, întâlniri și discuții calde, plimbări în parcuri, cu persoane de care ne simțim înțeleși, fundal muzical relaxant, activități relaxante: masaj, proceduri cosmetice.

Astenia de primăvară e o periodă în care ne putem planifica curele de detoxifiere prin sucuri naturale sau rețete de post, precum și detoxifiere mintală. Curățarea organismului prin gândire sănătoasă, obiceiuri utile ca sportul, gimnasticade dimineață, și alimentația cu verdețuri și zarzavaturi ne va ajuta organismul să treacă ușor prin procesul de adaptare.

Când suntem afectați de astenie, suntem mai dezorganizați, mai deconcentrați, mai neatenți și mai îndrăgostiți, iată de ce putem face ușor greșeli în activitatea de lucru, uita anumite detalii, și ne putem emoționa mult mai ușor în discuții cu anumite persoane. De aceea, e binevenit să nu ne planificăm proiecte solicitante și importante în această perioadă, să amânăm din activitățile care necesită multă concentrare, efort mintal și solicitare emoțională până când ne simțim mai bine, mai mobilizați și mai stabili emoțional.

Astenia ne poate afecta relațiile cu cei dragi?

Astenia și nerăbdarea pot cauza tensiuni și conflicte sau răceală emoțională în relații. În perioada aceasta, din cauza oboselii și a nerăbdării, pot apărea frecvent certuri în relațiile noastre, tensiuni, conflicte și neînțelegeri acasă sau la locul de muncă, supărări mai dese. De asemenea, e posibil ca unele persoane să se izoleze și să se răcească emoțional. Iată de ce, conștientizăm emoțiile noastre, ne clarificăm nemulțumirea prin comunicare funcțională și asertivă, ne oprim din acuzații și reproșuri și oferim atenție, empatie și deschidere față de persoanele importante. Ne planificăm timp petrecut împreună de calitate, ieșiri în oraș, petreceri, teatru, concerte, care să ne apropie emoțional și să ne reconecteze la relație.

Le doresc tuturor să țină cont de recomandări, sa recunoască semnele asteniei și să o confrunte sănătos, pentru a se putea bucura de zilele calde, de florile primăverii și de emoțiile noilor începuturi! Primăvară caldă în suflet!

Sursa: Mamaplus.MD