Compania aeriană vă propune să schimbați biletul de avion la o clasă inferioară? Cunoașteți-vă drepturile!

Compania aeriană vă propune să schimbați biletul de avion la o clasă inferioară? Cunoașteți-vă drepturile!

Călătoriile cu avionul sunt cea mai rapidă și comodă metodă de a parcurge o distanță mare în timp scurt, dar care la rândul său pot aduce și o mulțime de dureri de cap, începând de la întârzierea ori anularea zborului sau chiar refuzul la îmbarcare.

În cazurile când zborul este anulat, compania aeriană este obligată să-ți ramburseze contravaloarea biletului timp de 7 zile sau să-ți ofere o redirecționare convenabilă. La fel, aceștia se obligă să ofere mâncare și băuturi răcoritoare, iar în funcție de caz, chiar și cazare. Poți obține și despăgubiri pentru camera de hotel sau mașina închiriată, dacă operatorul te-a anunțat despre anularea avionului cu mai puțin de două săptămâni de la ora prevăzută pe biletul tău. Excepție este cazul când te-au informat mai târziu, dar au pus la dispoziție o redirecționare potrivită.

Despăgubiri pentru redirecționare în clasă inferioară

Compania aeriană, în caz de anulare a cursei, îți poate oferi un zbor alternativ, dar se poate întâmpla ca să fii plasat într-o clasă de alt nivel, comparativ celei inițiale. Dacă ți se oferă locul într-o clasă mai superioară, din cauza unor curse avia anulate, operatorul nu are dreptul să solicite nicio taxă suplimentară. Pe când în cazul care clasa este inferioară, ai dreptul la rambursarea unei părți de bani din suma inițială a biletului.

Sumele rambursate:

- 30% - pentru zborurile care nu depășesc distanța de 1.500 km;
- 50% - pentru zborurile ce depășesc distanța de 1.500 km și depășesc teritoriul statelor membre UE;
- 70% - pentru toate celelalte cazuri.

În cazul care ești redirecționat într-o clasă inferioară, compania aeriană este obligată timp de șapte zile să ramburseze sumele indicate mai sus.

Pentru a fi sigur că vei obține despăgubirile, ai grijă să nu accepți alte oferte din partea operatorului aerian, care ți-ar anula drepturile. Aceștia pot veni cu diferite oferte simbolice, cum ar fi un voucher de călătorie sau alte gratuități, care chiar dacă sună tentant, pot anula dreptul tău la orice altă compensare.

Ce trebuie să faci?

Pentru a primi despăgubirile, este nevoie să urmărești câțiva pași. Pentru început, trebuie să adresezi o plângere către compania aeriană (formularul UE de plângere cu privire la drepturile pasagerului transportului aerian).

În cazul în care nu ai un răspuns din partea companiei aeriene și a trecut mai mult de două luni sau dacă răspunsul primit nu este unul potrivit, iar tu ești sigur că ți s-au încălcat drepturile în calitate de pasager aerian UE, poți depune o plângere către autoritățile naționale responsabile din țara în care s-a întâmplat incidentul. Acestea, la rândul lor, trebuie să ofere un aviz juridic, în care se va explica cum urmează să fie rezolvată problema.

O altă opțiune, pentru țările membre UE, este să depui o cerere de despăgubire, utilizând procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă. Iar în cazul în care ai nevoie de mai multe informații legate de soluționarea problemei tale, poți consulta Centrul european al consumatorilor din regiunea ta.

Dacă ai avut un zbor perturbat, AirAdvisor te ajută gratuit să verifici dacă despăgubirea poate avea loc.