Mămicile petrec destul de mult timp la bucătărie, gătind pentru prânz și cină. Iar atunci când în familie există un copil mic, și pentru el trebuie să gătească separat. Copilul este prea mic ca să îşi facă singurel și în liniște lecțiile, să brodeze, să citească o carte interesantă în timp ce dumneavoastră coaceți pateuri, gătiți borșuri sau tăiați legume pentru salată? Luaţi-l cu dumneavoastră la bucătărie. Doar că trebuie să inventați din timp pentru el ocupații interesante, utile și, principalul, nepericuloase.

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 1

Regulile de securitate

Micuțul trebuie să știe exact ce nu are voie să facă la bucătărie. Totuși, restricțiile nu trebuie să fie foarte multe. Dacă dumneavoastră considerați că el nu trebuie să deschidă dulăpiorul cu veselă casantă, încercați să faceți în așa fel încât micuțul să nu ajungă la obiectele fragile, încuiați ușa dulapului sau mutați vesela. „Nu se poate” înseamnă „nu se poate” în orice situație. Nu se poate să atingă aragazul, nu se poate să se joace cu chibriturile.

Gândiți-vă dacă mai aveți la bucătărie și alte lucruri care nu sunt destinate pentru mânuțele micuților.

1. Orice puteți strânge, strângeți și mutați din zona de acces a copilului. În primul rând, este vorba despre chimicale, oțet, medicamente, chibrituri, cuțite ascuțite.

2. Unele mămici păstrează la bucătărie unguente pentru arsuri. Ar fi bine să aveți la îndemână și peroxid de hidrogen, vată și tifon.

3. Dacă masa este acoperită cu mușama sau față de masă, copilul ar putea trage şi răsturna peste el tot ce stă pe masă – o cană cu ceai fierbinte, de exemplu. Scoateți fața de masă și tăiați marginile mușamalei, ca să nu atârne.

4. Obișnuiți-vă să puneți cratițele și tigăile pe ochiurile îndepărtate ale aragazului.

5. Nu lăsați micuțul la bucătărie fără supraveghere. Luați cu dumneavoastră și telefonul, ca să nu ieșiți în fugă din bucătărie atunci când sună.

6. Stabiliți un loc la bucătărie unde micuțul se poate juca în siguranță: mai departe de aragaz și de masa de lucru, bine iluminat și fără curenți de aer.

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 1

Distracții cu cratițe

Desigur, la bucătărie, în ungherașul său liniștit, copilul se poate juca cu păpușa preferată sau constructorul, poate desena sau modela din plastilină. Însă micuții adoră lucrurile adevărate din „lumea adulților”. Cel mai bine este ca, din timp (cât puștiul doarme), să verificați obiectele de bucătărie și să puneți într-un dulăpior separat toate lucrurile cu care acesta are voie să se joace. 

Poate fi vorba de:

  • tacâmuri de lemn, de plastic sau de metal, polonic, forme pentru copt și decupat;
  • veselă necasantă – căni și crăticioare din aluminiu și emailate, capace, farfurii de unică folosință din carton, veselă din plastic pentru copii, căni de lemn;
  • mici lucruri de uz casnic – cleștișoare, pâlnii, pahare de măsurat, cutiuțe de ceai, căpăcele și borcane de diferite mărimi, forme pentru gheață;
  • diverse „nimicuri” – pahare de iaurt, sticle goale de plastic, role de carton de la șervețele de bucătărie.
  • În plus, puteți permite copilului (supravegheat!) să se joace cu apa și diferite crupe, ceai și cafea, făină și sare, zahăr și amidon. Aveți grijă însă ca micuțul să nu mănânce ceva interzis. Mai ales că există atâtea tentații!

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 1

Bătălii acvatice

În metodica Montessori, jocurile cu apa ocupă un rol important. De regulă, mămicile se tem ca micuții să nu se ude, să nu verse apă pe podea sau pe masă și îi ceartă dacă astfel de lucruri se întâmplă. Dar cum altfel să învețe copiii să manipuleze lichidele? Vă temeți că veți avea prea mult de lucru după aceste jocuri „ude”? Acoperiți din timp pardoseala cu o bucată mare de polietilenă (de exemplu o perdea veche de duș sau o pelerină mare de ploaie).

Permiteți copilului să toarne apă în cănuțe dintr-un ceainic de plastic, să ude cu stropitoarea, să toarne apă în sticle. Apa poate fi și mutată – cu polonicul, lingura sau alte obiecte. Toate aceste jocuri întăresc şi antrenează articulațiile mâinii, lucru foarte important pentru micuți, în special în perspectiva dezvoltării abilităților de scris.

Potrivit Montessori, copilul trebuie să șteargă singur apa vărsată, cu ajutorul unei cârpe sau burete. Buretele trebuie scurs deasupra chiuvetei – o altă activitate utilă pentru mânuțele micuțe. În general, jocurile cu apa și buretele poate ocupa destul de mult timp.

Oferiți-i copilului pulverizatorul pentru florile de cameră și permiteți-i să stropească pe masă, pe o bucată de hârtie.

Ceaiul și cafeaua pot fi dizolvate în apă, obținând diferite efecte coloristice. Micile jucării de plastic se pot transforma în scafandri. Micuțul va fi interesat să observe cum se distorsionează dimensiunile și contururile dacă jucăriile se află sub apă, să experimenteze și să verifice care jucării plutesc și care se duc la fund, precum și să o facă pe-a salvamarul.

Copiii mai mari se vor bucura să-şi ajute mama la ştersul chiuvetei cu buretele, la spălatul vaselor. Iar păpușile și rochițele acestora pot fi spălate nu doar în camera de baie, o „mare bălăceală” poate fi organizată și într-un lighean, pe masa de bucătărie.

Dacă aveți pregătite cubulețe de gheață de diferite forme, și acestea pot deveni pentru copil jucării distractive și instructive. Ca să fie mai interesant, puteți colora apa cu acuarelă sau guaș – veți obține cubulețe de gheață de diferite nuanţe.

Există încă multe metode de a vă arăta inventivitatea în ceea ce privește ocupațiile copilului la bucătărie. În partea a 2-a vă vom prezenta câteva idei care vă vor ajuta să dezvoltați la bucătărie limbajul, aptitudinile muzicale și abilitățile motorii fine.

Cu ce să ocupăm timpul celor mici la bucătărie, cât gătim? Partea 1

Sursa