Copiii încep să folosească tehnologia la vârste fragede. Conform datelor de la Influence Central, 64% dintre copiii din Statele Unite au acces la internet prin intermediul propriului computer sau tabletă.

Pentru ca tehnologia să aducă beneficii copiilor, este important ca ei să înceapă să o folosească la momentul potrivit și să stea departe de riscurile pe care aceasta le implică. Din acest motiv, specialiștii recomandă părinților să limiteze și să reglementeze utilizarea tehnologiei, în special în primii ani de viață. În acest sens, regula 3-6-9-12 poate deveni un punct de plecare interesant.

Ce presupune regula 3-6-9-12?

Regula 3-6-9-12 este o metodă creată de psihiatrul francez Serge Tisseron, de la Universitatea din Nanterre, din Paris, pentru a reglementa utilizarea tehnologiei de către copii. Practic, regula stabilește vârsta „ideală” la care copiii ar trebui să aibă acces la diferite tipuri de tehnologie: de la televizor, tablete și jocuri video, până la computere și, în final, telefoane mobile și internet.

Regula se bazează pe rezultatele mai multor studii științifice care dezvăluie când copiii sunt într-adevăr pregătiți să profite de beneficiile tehnologiei, luând în considerare riscurile accesării tehnologiei la o vârstă foarte fragedă. În acest fel, stabilește câteva orientări utile pentru ca părinții să-și familiarizeze copiii cu tehnologia, în funcție de ritmul propriu de dezvoltare și nivelul de maturitate.

Cele 4 faze ale regulii 3-6-9-12:

1. Până la 3 ani, fără acces la televizor

Diverse studii au arătat că până la vârsta de trei ani, copiii nu profită de avantajele televiziunii. De fapt, cercetările efectuate de experți de la Universitatea Washington și publicate în Arhivele de Medicină Pediatrică și Adolescentă au descoperit că utilizarea excesivă a televiziunii în primii ani de viață poate încetini dezvoltarea limbajului și a memoriei la copii.

De asemenea, un alt studiu a relevat faptul că utilizarea frecventă a televiziunii crește riscul obezității copilului. În aceste cazuri, cel mai bun mod de a-i proteja este să-și promoveze interesul pentru joc până la trei ani, moment în care vor avea maturitatea pentru a include televiziunea în viața lor de zi cu zi.

2. Până la 6 ani, fără acces la jocuri video și tablete

Jocurile video sunt adesea foarte captivante, așa că atunci când intră în viața copiilor le monopolizează rapid toată atenția. Evident, acest lucru afectează toate sferele vieții lor și poate face copiii să-și piardă interesul pentru alte activități educaționale care le aduc beneficii mai mari pentru dezvoltarea și învățarea lor și care sunt vitale în dobândirea timpurie a unor abilități cognitive. Prin urmare, cea mai bună soluție este să țineți copiii departe de jocuri video și tablete până la vârsta de 6 ani, timp în care au dobândit deja un anumit grad de autocontrol și creierul lor s-a dezvoltat suficient.

3. Până la 9 ani, fără acces la internet nesupravegheat

Internetul este un instrument foarte util pentru copii prin care pot găsi o mulțime de informații și își pot dezvolta unele dintre abilitățile motorii și cognitive. Cu toate acestea, utilizarea internetului la o vârstă foarte mică implică, de asemenea, unele riscuri, deoarece copiii pot găsi conținut neadecvat vârstei lor, care poate fi ignorat.

Supravegherea navigației copiilor și utilizarea aplicațiilor de control parental poate fi de mare ajutor în aceste cazuri, dar cea mai bună soluție este să țineți copiii departe de internet până când vor fi gata să profite de toate beneficiile sale, în jurul vârstei de 9 ani.

La această vârstă este important să cunoască trei reguli de bază ale utilizării internetului: tot ceea ce este încărcat pe internet este public, conținutul publicat va rămâne pe internet pentru totdeauna și nu toate informațiile găsite sunt corecte.

4. Până la 12 ani, fără telefoane proprii cu acces la Internet

Până la vârsta de 12 ani, majoritatea copiilor și-au dezvoltat deja anumite abilități pe internet, știu să navigheze și în multe cazuri sunt capabili să stabilească dacă un site este fiabil sau nu, așa că sunt pregătiți să utilizeze internetul fără supravegherea părinților. Cu toate acestea, este important să se stabilească niște linii directoare privind utilizarea internetului la domiciliu, cum ar fi stabilirea programelor și stabilirea unor reguli pentru utilizarea responsabilă.

La această vârstă, este foarte probabil ca mulți copii să-și dorească deja să aibă propriile telefoane mobile și conturi pe rețelele sociale, dar ideal ar fi ca părinții să aștepte câțiva ani înainte de a le oferi primul smartphone și a le permite să intre în mediul online.